انکر بولت 

انکر بولت ها ابزارهایی هستند که برای اتصال سازه ها و صفحات بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. انکربولت (Anchor bolt) در لغت به معنای پیچ چفتی است. امروزه انکر بولت ها کاربردهای متنوعی دارند و برای تعمیر مصالح فولادی، ترمیم مصالح یا گسترش آن‌ ها به کار برده می شود.

این تجهیزات به دلیل دارا بودن سرهای رزوه شده، امکان استفاده از واشر یا مهره را فراهم می کنند. از انکر بولت ها برای بالا بردن مقاومت ستون های فولادی در ساختمان ها بهره می گیرند. علاوه بر این برای اتصال انواع صفحات فلزی به ستون های بتنی نیز از انکر بولت استفاده می شود.

انکر بولت

قیمت و خرید انکربولت

یگانه استیل، با سابقه‌ای درخشان بیش از 20 ساله در زمینه تولید و فروش انواع پیچ و مهره و انکربولت، به عنوان مرجعی معتبر برای خرید انکربولت شناخته می‌شود. این فروشگاه با ارائه تنوع بی‌نظیر در انواع انکربولت، امکان انتخابی ایده‌آل را برای شما فراهم می‌کند.

 

انواع انکربولت

انکر بولت‌ها انواع گوناگونی دارند که می‌توان آنها را بر اساس کاربرد شکل و یا نوع کاشت به دسته‌های مختلف تقسیم کرد.

انواع انکربولت بر اساس کاربرد 

 با توجه به کاربرد انکربولت ها در دو دسته مکانیکی و شیمیایی قرار می گیرند. در ادامه به بررسی این انکر بولت ها و کاربردهای آن ها می پردازیم:

 

انکربولت مکانیکی

در این نوع از انکربولت ها فرایند انتقال بار به صورت مکانیکی انجام می شود. معمولا انکر بولت های مکانیکی درون حفره های بتنی جای گذاری می شوند. انکر بولت مکانیکی برای اتصال در محلی که نصب می شود، از روش انبساطی استفاده می کند:

انکربولت های انبساطی: این نوع از انکربولت ها برای استفاده در مصالح ساختمانی طراحی و ساخته شده اند و می توانند از طریق انبساط نیروی نگه دارنده خود را فراهم کنند. انکرهای انبساطی خود به دو نوع از قبل منبسط شده و منبسط نشده تقسیم بندی می شوند:

  1. از قبل منبسط شده

این انکر بولت ها همانگونه که از نام آن ها برمی آید، از قبل منبسط شده اند و به راحتی داخل حفره مورد نظر جای می گیرند. این انکر دارای برجستگی هایی است که به محکم شدن اتصال می کنند. این انکرها برای سفت شدن به مرحله دوم نیاز ندارند؛ به همین دلیل سرعت نصب آن ها بسیار بالا است. معمولا از انکربولت های از قبل منبسط شده در سایزهای کوچک و برای بارهای کم استفاده می شوند.

  1. منبسط نشده

این مدل از انکر بولت ها در زمان جای گذاری در حفره، منبسط و سفت می شوند. رول بولت ها از متداول ترین انواع انکربولت های منبسط نشده هستند که در انتهای آن ها یک غلاف منبسط شونده وجود دارد. این غلاف سبب ایجاد نیروی نگهدارنده در داخل بتن می شود. رول بولت ها در جنس های فولاد روی اندوده شده، گالوانیزه و فولاد ضد زنگ به بازار عرضه شده اند.

انکربولت های شیمیایی

انکر بولت های شیمیایی قوی ترین و قدرت مندترین نوع انکر بولت ها هستند. این مدل از انکربولت برای کاشت میلگردها، کاشت پلیت و مقاوم سازی ریشه گیری استفاده می شود. از مهم ترین مزایای استفاده از انکربولت های شیمیایی می توان به عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت اشاره کرد.

انکر HSA هیلتی (اوجینال)

مشخصات محصول

  • انکر مکانیکی با عملکرد بالا برای ایستایی
  • دارای دو عمق کاشت تعبیه شده
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • عمر ماندگاری انکر 50 سال
  • نصب سریع و قابل اعتماد
  • مناسب جهت نصب انواع پلیت با ظرفیت باربری سبک و متوسط
  • مناسب جهت پلیتهای نما جهت شاسی کشی
  • مناسب جهت نصب والپست
  • تاییدیه CE
  • امکان استفاده در بتن ترک دار
  • دارای تاییدیه اروپا
  • قابلیت استفاده در نزدیکی لبه بتن
  • قابلیت استفاده در فواصل کم از یکدیگر
  • جنس: فولاد کربنی گالوانیزه


انواع انکر بولت بر اساس شکل ظاهری

 انکر بولت ها از لحاظ شکل ظاهری به اشکال مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی 3 مورد از آن ها می پردازیم:

انکربولت L شکل

یکی از متداول ترین نوع انکر بولت ها، انکرهای L شکل هستند که به همراه مهره و واشر استفاده می شوند. از این انکربولت ها در ساخت تیر برق و تجهیزات سنگین بهره می گیرند.

میله با واشر دو طرفه

این مدل از انکربولت ها همانگونه که از نام آن ها مشخص است، میله های دو طرفه به همراه واشر هستند. واشر را می توان به خود انکر بولت یا به مهره محکم در بتن جوش داد. از این مدل برای ساخت ستون درساختمان ها و تابلوهای بزرگراه ها استفاده می شود.

انکربولت های سردار

 این مدل دارای یک سر فورج شده در قسمت غیر رزوه ای خود هستند. معمولا سر این انکر بولت ها شش ضلعی یا مربعی است. این سر داخل بتن جاسازی می شود تا ایمنی ستون های ساختمانی، نرده و تیرهای برق تامین گردد. سایر انکربولت ها بر اساس شکل ظاهری به شرح زیر است:

  • انکربولت J شکل یا عصایی
  • انکربولت های مستقیم با آستین
  • انکربولت مستقیم
  • آی بولت

نوع کاشت انکربولت

انکربولت ها بر اساس نوع کاشت نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این تجهیزات از لحاظ محل کاشت به دو دسته cast-in و post- install تقسیم شده اند. محل کاشت انکرهای cast-in از قبل پیش بینی شده و محل نصب آن ها در سازه مشخص است، اما انکربولت post- install در مواردی استفاده می شود که امکان پیش بینی محل کاشت وجود ندارد.

 

کاربردهای انکربولت

انکربولت ها نقش مهمی در پروژه های ساختمانی و صنعتی دارند. علاوه بر این برای ساخت سدها و نیروگاه های اتمی نیز از این تجهیزات استفاده می شود. البته کاربردهای یان محصول تنها به این موارد ختم نمی شود و در حوزه های دیگری نیز به کار می رود:

  • اجرای انواع سقف کاذب
  • نصب پارتیشن های اداری دو جداره و تک جداره
  • کمک به نصب تجهیزات بیمارستانی که باید روی دیوار یا سقف نصب شوند.
  • استفاده در ساخت پنل های پیش ساخته بتنی
  • مهار داربست های فلزی
  • نصب لوازم مخصوص در سرویس های بهداشتی
  • نصب و محکم کردن نگهدارنده ‌ها و پوشش ‌ها در کانال های لوله کشی
  • ساخت انواع تجهیزات و ماشین ‌آلات صنعتی و کارخانه‌ ای
  • به کارگیری برای نصب انواع جرثقیل های سقفی
  • نصب انواع دکل ‌های فلزی و بتنی مانند دکل‌ های مخابراتی و برقی
  • قابل استفاده در ساخت آشیانه هواپیما
  • استفاده از انکر بولت برای اتصال کشتی ها به پایه‌ های فلزی زیر آب و همچنین برای اتصال تجهیزات دریایی به پایه ‌های بتنی در بنادر و شناورها
  • نصب ساپورت های الکتریکی و مکانیکی بر روی بدنه بتنی
  • نصب هندریل و گاردریل
  • کاشت پایه های تجهیزات سبک بر روی کف، دیوار یا سقف مانند انواع دوربین مدار بسته، دوربین های کنترل سرعت و…
  • استفاده برای ریل‌ گذاری خطوط مترو و راه‌ آهن

تفاوت انکربولت با رول بولت

در بسیاری از موارد کلمات انکر بولت و رول بولت به جای هم استفاده می شوند که این امر کاملا اشتباه است. در واقع انکر بولت ها تمامی انکرهای مکانیکی و شیمیایی را شامل می شوند. انکر بولت ها پیچ هایی شبیه به حرف های L و J انگلیسی هستند، اما رول بولت ها نوعی انکربولت مکانیکی هستند و شامل یک عدد پیچ با سر مخروطی شکل، قطعه ای استوانه ای، مهره و واشر می شوند.

فاکتور های موثر در انتخاب انکربولت

عوامل بسیاری در انتخاب انکر بولت موثر است که باید در زمان خرید به آن ها دقت کنید. اگر می خواهید اتصالات شما به خوبی محکم شوند و عمکلرد خوبی را داشته باشند، باید در هنگام انتخاب ا به فاکتورهایی که در ادامه آورده ایم، توجه نمایید:

شرایط محیط آب و هوایی

توجه به شرایط آب و هوایی یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر در انتخاب انکر بولت ها است؛ زیرا آب و هوا به صورت مستقیم بر میزان فسفات و سولفات خاک تاثیر می گذارد. علاوه بر این رطوبت بر مواد خورنده مانند نمک و اسید تأثیر می‌‌‌‌گذارد؛ بنابراین باید در محل های نصب مختلف مانند پالایشگاه ها یا بافت های کنار دریا که حاوی نمک فراوان هستند، با دقت بیشتری انجام شوند.

نوع بار انکربولت

هر کدام از انکر بولت ها تحمل میزان و نوع بار مختلفی را دارند. به طور کلی می توان گفت بار انکر بولت ‌ها معمولاً بین 10 تا 15 هزار متغیر است؛ بنابراین باید با توجه به نوع پروژه خود،مدل مناسب را انتخاب نمایید. به طور کلی دو نوع بار استاتیکی و دینامیکی به انکر بولت ها وارد می شوند:

بارهای استاتیکی

مجموعه ای از بارهای ثابت و ساکن هستند که در یک زمان مشخص، بدون تغییر به سازه وارد می شوند. وزن سازه، وزن مرده، ظرفیت نفرات و بار تجهیزات نصب شده از جمله بارهای استاتیکی هستند. معمولا تمامی انکر بولت ها تحمل بارهای استاتیکی را دارند.

بارهای دینامیکی

بارهای دینامیکی بارهایی پویا هستند که طول زمان یا در یک بازه زمانی مشخص، کم یا زیاد شده و می توانند بر سازه اثر بگذارند. بارهای دینامیکی که بر سازه های مختلف تاثیر می گذارند، خود به سه دسته زلزله، شوک و خستگی تقسیم می شوند:

  • شوک: به باری اطلاق می شود که به صورت ناگهانی به سازه وارد شده و می تواند بخشی از سازه را نابود کند. انفجار، برخورد اجسام سخت و سنگین با سازه و تخریب بخشی از سازه، نمونه هایی از بارهای شوک هستند.
  • زلزله: زلزله از جمله بلایای طبیعی و غیر قابل پیش بینی است که می تواند باعث لرزش سازه و تخریب شدن بخشی از آن شود.
  • خستگی: عوامل مختلفی سبب وارد آمدن بار دینامیکی خستگی به سازه ها می شود. عبور و مرور تجهیزات مختلف مانند ماشین آلات در حال کار، باریدن باران و برف، رفت و آمد افراد از جمله بارهای دینامیکی هستند که می توانند بر سازه تاثیر بگذارند.

عمق کاشت و قطر انکربولت

معمولا عمق کاشت و قطر انکربولت ها بر اساس فاصله این تجهیزات از یکدیگر مشخص می شود. لازم به ذکر است که هر چه میزان بار سازه بیشتر باشد، قطر و عمق کاشت نیز افزایش می یابد. در واقع می توان با افزایش عمق، میزان بار انکربولت را افزایش داد. بر عکس این قضیه نیز وجود دارد؛ یعنی اگر میزان بار وارد شده  کم باشد، می توان با کاهش عمق به نتیجه مطلوب دست یافت.

مصالح پایه

نوع مصالح از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب انکر بولت ها است. هر کدام از مصالحی مانند انواع بتن (سخت، سبک، متخلخل، ترک دار، هوا دار و …)، فولاد، سرامیک، انواع سنگ های طبیعی، گرانیت، سفال و… برای نوع خاصی از انکر بولت ها مناسب هستند.

سفارش انکربولت از یگانه استیل

انکر بولت ها از مهم ترین ابزارهای مقاوم سازی هستند که در صنایع مختلفی؛ به ویژه صنایع ساختمانی به کار برده می شوند. این تجهیزات باید کیفیت قابل قبولی داشته باشند تا بتوانند عملکرد خوبی را از خود ارائه دهند. فروشگاه اینترنتی یگانه استیل با بیش از 20 سال سابقه در زمینه تولید و پخش انواع پیچ و مهره های صنعتی و خانگی، یکی از معتبرترین فروشگاه ها برای خرید انواع انکر بولت است.

تمامی محصولات موجود در فروشگاه ما از بهترین برندهای جهان تامین شده و دارای ضمانت کیفیتی هستند. شما عزیزان می‌ توانید برای خرید و استعلام قیمت پیچ و مهره و همچنین سفارش در اشکال مختلف و دریافت مشاوره رایگان در خصوص مسائل فنی و بررسی محصولات موجود در فروشگاه، با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

 

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.